Tai no, iski jo eilen. Kun palasin töistä kotiin, ihmettelin, kun lattialla oli pieniä sinisiä muovipaloja. Palojen määrä lisääntyi kohti makuuhuonetta, jonka sängyn päällä oli puoliksi pureksittu sininen muovikippo. Menipä hetkinen aikaa, ennenkuin tajusin sen olevan kylppärissä oleva sininen muovikauha. Pesin koiria viikonloppuna ja kauha oli jäänyt lattialle ämpäriin. Eipä sitäkään pesuvälinettä enää ole.  Normaalisti se on roikkunut suihkuseinän päällä, joten Friida ei ole päässyt siihen käsiksi, mutta nyt sitten tappajahai iski. Huoh!

Tänään tulin talvisiin maisemiin. Ja vastassa oli  - kuin kanan syönyt kettu - tämä naama:

Kun tutkailin turpaa tarkemmin, hampaiden ympärillä oli laajempikin kertymä valkoista. Niinpä niin, untuvaapa untuvaa. Tyynyhän on jo siirretty vaatehuoneeseen, mutta peitto on ollut piilotettuna hyvin (tai ainkin niin luulin) taitellun päiväpeiton alla. Tullessani päiväpeitto oli osittain pois sängyn päältä ja untuvapeiton nurkka nakerrettu auki. Lattialla oli runsaasti valkoista höttöä ja kuin pisteeksi i:n päälle Elsa loikkasi tulostani innostuneena sänkyyn suoraan peiton päälle ja pufff!!!!  Satoi valkoista sangen talviseen malliin.  Kun Freesian emäntä kyseli, olenko varma, että Friida on syyllinen tihutöihin,  (nääs Freesia ja Jepson eivät ikinä tee mitään tihutöitä), ei tänään - eikä muutenkaan - konnasta ollut epäilystä, kun neidin suuvärkkiä katsahti. Tästedes sängyn päällä on pyykinkuivausteline makaamassa. Sen päälle ei kukaan (ehkä) viitsi hypätä. Ja epäilemättä untuvaa löytyy meiltä vielä pitkään, joka kolosta, ylhäältä ja alhaalta.

Liekö sitten untuvasta tullut suorastaan leijuva olo, sillä Friida oli tänään ulkoleikeissä pomppupäällä.

Sitä minä kyllä ihmettelen, ettei lapsen äiti koskaan kiellä ipanaansa tekemästä tuhmuuksia.

- Hah, hah! Kasvatusvastuu on siirretty aikaa sitten ihmiselle - ja minä olen vapaa!

- Ei mun äiti mua kiellä. Se vaan hirveesti rakastaa mua  - ja minä sitä. Hali hali!

Elsa on päivisin virkulla päällä, mutta esimerkiksi viime yönä se rapisteli pitkin lattioita. Kaksi kertaa vein sen ulos. Toisella kerralla se kakkasi ja toisella pissasi. Ja minä olin ylen ryytynyt kolmatta kertaa petiin kaivautuessani.  Tänään sain aikaiseksi varata Elsalle Cartrophen-ruiskeajan. Samalla otetaan Elsalta verikokein maksa- ja munuaisarvot, kuunnellaan pumppua ja tutkitaan pissanäyte. Mitään erityistä huolta ei ole, mutta onhan koira jo sen verran iäkäs, että on hyvä tietää tilannetta. Elsa kyllä syö aika hyvin, mutta on sangen laiha. Onko se vain vanhuutta vai liittyykö siihen jotain vaivaa, sitäkin olen miettinyt. Kivulias se ei ole. Perä on jo heikompi ja jos Friida siihen törmää, Elsa tippuu maahan saman tien. Mutta hyvin sillä peräosallakin juostaan monta kierrosta pallon perässä.  Katsotaan, mitä tohtori sanoo.

-------

Friida has done some naughty things at home. Today she bit a corner from my down duvet. What a mess was around the bedroom. She had small feathers in her mouth too. When we went to the field, she really had like wings when she jumped and played.

I called a veterinary and  will take Elsa there next week. Some blood tests will be taken and she gets her Cartropehn-injection for the joints. Hope everything will be allright.